webdesign, webhosting, software, sítě, databáze
Každý problém má své řešení.

Aktuality

PF 2019 (21.12.2018)

AIKEN Vám přeje veselé Vánoce a mnoho zdraví, štěstí a úspěchů v roce 2019.

Vydání knihy Staré/nové kutnohorské pověsti (13.12.2017)

Vydali jsme výpravnou, celobarevnou knihu Staré/nové kutnohorské pověsti od akademické malířky Jitky Jelínkové. Knihu si můžete objednat v našem LinuxMarketu nebo zakoupit v kutnohorských knihkupectvích a na dalších místech.

další články ze sekce Aktuality...

Doporučujeme


Firemní blog

RoundCube a třísloupcové zobrazení (23.8.2013)

S rozmachem širokoúhlých monitorů se postupně mění také uživatelská rozhraní programů. Například při práci s poštou je dnes standardem třísloupcové zobrazení. Jak ho získat ve webmailu RoundCube?

Proč používat službu Přidej.cz? (22.3.2013)

Služba Přidej.cz spojuje hned tři hodnoty na jednom místě, a to zcela zdarma. Usnadňuje sdílení, posiluje SEO a nabízí přístup k zajímavým odkazům a k informacím o nich.

další články ze sekce Firemní blog...

Jak sledovat návštěvnost blogu

Kdo trochu intenzivněji bloguje, obvykle začne dříve či později přemýšlet, jak sledovat návštěvnost blogu - kolik lidí blog čte, odkud přišli, jaká slova hledali a tak podobně. Koho by zajímalo, jak to řešit pomocí služby Google Analytics, nechť čte dál - je to skutečně jednoduché.

Sledovat návštěvnost nějakých webových stránek je jednoduché. Nejjednodušší to je, když se o to postará přímo správce serveru, protože pak není potřeba nijak zasahovat do vlastních stránek, využijí se záznamy vytvářené serverem. Často ale tato možnost není reálná, proto nastupují jiná řešení, použitelná samozřejmě obecně pro jakékoli webové stránky.

Služeb, které umožňují vytváření všelijakých přehledů návštěvnosti, existuje poměrně dost. Každá má své dobré i špatné vlastnosti. V Česku se asi nejčastěji používá Toplist (zdarma, míval však problémy se zátěží a přehledy nejsou příliš bohaté) a Navrcholu (zdarma jen poměrně málo informací, naopak placené programy toho umí skutečně hodně). Lze ale využít i služby odjinud. Jednou takovou je služba Google Analytics, poskytovaná firmou, která je známa hlavně díky svému vyhledávači.

Proč si vybrat Google Analytics? Poskytuje mnoho různých informací o návštěvnosti (počet návštěvníků za určité období, odkud přišli (u příchodu přes vyhledávač i včetně hledaného slova), jaká byla vstupní a výstupní stránka, jaké prohlížeče používají, ve kterém státě se připojují k Internetu, jaký jazyk mají nastaven jako preferovaný atd. A proč si tuto službu naopak nevybrat? Zaprvé proto, že vyžaduje JavaScript, který často nelze v blogu používat. Google také při registraci požaduje některé osobní údaje včetně telefonního čísla. Takže, vyberte si...


Následující popis obsahuje odkazy. Vedou buď přímo na popisované stránky (pokud to lze), nebo na obrázky (snímky obrazovky), kde je popisovaná stránka nebo její část zachycena. Některé obrázky jsou starší a mohou být proto v angličtině (podpora češtiny byla zavedena teprve nedávno).


Registrace

Práce s Google Analytics začíná registrací. Kdo má účet GMail (resp. Google účet obecně), registrovat se nepotřebuje, může se rovnou přihlásit. Začít lze na úvodní stránce Google Analytics, kde lze nastavit jako jazyk Češtinu a odkud se lze dostat jak na přihlašovací stránku, tak na stránku registrační.

Při registraci je potřeba vyplnit nějakou existující e-mailovou adresu, heslo (dvakrát) a klasicky opsat znaky z obrázku (jsou zde poměrně dobře viditelné). Pozor na volbu Aktivovat Historie webu. Ve výchozí podobě je zaškrtnutá a znamená, že se budou sledovat vyhledávaná slova a některé další věci - prostě takový malý Velký bratr (lze se toho sledování sice zbavit i jinak, ale to je na jinou debatu). Registraci je potřeba potvrdit kliknutím na odkaz v zprávě, kterou Google zašle na adresu uvedenou při registračním procesu.

Aktivace Google Analytics

Uvedená registrace slouží pro přístup k různým službám, ty je ale ještě potřeba zvlášť aktivovat. V nabídce Moje produkty se klikne na položku Analytics a na další stránce pak na tlačítko Aktivovat. Následuje vyplnění údajů o prvním webu (později lze přidávat další), včetně interního názvu (k identifikaci ve výsledcích) a časové zóny (pro správné určení času).

Poznámka: Je možné, že pro Analytics již nebude potřeba explicitní aktivace - stačí se jen zaregistrovat a začít službu používat. Toto se týká i dalších služeb, protože Google postupně služby stále více integruje.

Nyní je potřeba vyplnit již zmiňované osobní údaje. Nyní přichází ten nejdůležitější okamžik - vygeneruje se kód, který je potřeba vložit do blogu. To je vše a od této chvíle se začnou počítat přístupy. Pozor ale, že nejsou hned vidět ve výsledcích, zpracování probíhá dávkově se zpožděním.

Co to ještě umí

Některé možnosti jsem již popsal. Google Analytics ale má ještě pár dalších věcí, o kterých bych se chtěl zmínit. Především to jsou filtry - lze si například odfiltrovat přístupy z určité adresy (což používám, aby se nepočítaly mé vlastní přístupy na stránky). Dále lze dávat jiným uživatelům práva pro přístup k výsledkům. Kdo používá službu Google Adwords (kontextová reklama směřující na sledované stránky - u blogů to samozřejmě není příliš obvyklé), může sledovat úspěšnost reklamních kampaní a různé další parametry.

Takže komu se služba Google Analytics líbí, nechť mu popis a návod slouží. V každém případě není od věci návštěvnost nějak sledovat (ať už tímto nebo něčím jiným), člověk se občas z výsledků dozví různé zajímavé věci.


Článek byl původně napsán pro blog na serveru magazínu Respekt. Toto je aktualizovaná verze, částečně reflektující změny, k nimž od listopadu 2007 došlo.

Zpět do sekce Firemní blog


AIKEN s.r.o.
Lorecká 465, 284 01 Kutná Hora
tel. 312 312 413, mobil 606 362 315
www.aiken.cz, aiken@aiken.cz

GEO: 049.95426, 015.27013