webdesign, webhosting, software, sítě, databáze
Každý problém má své řešení.
AIKEN Vám přeje veselé Vánoce a mnoho zdraví, štěstí a úspěchů v roce 2019.
Vydali jsme výpravnou, celobarevnou knihu Staré/nové kutnohorské pověsti od akademické malířky Jitky Jelínkové. Knihu si můžete objednat v našem LinuxMarketu nebo zakoupit v kutnohorských knihkupectvích a na dalších místech.
S rozmachem širokoúhlých monitorů se postupně mění také uživatelská rozhraní programů. Například při práci s poštou je dnes standardem třísloupcové zobrazení. Jak ho získat ve webmailu RoundCube?
Služba Přidej.cz spojuje hned tři hodnoty na jednom místě, a to zcela zdarma. Usnadňuje sdílení, posiluje SEO a nabízí přístup k zajímavým odkazům a k informacím o nich.
Česko je, co se týká internetových vyhledávačů, poněkud výjimkou (ještě společně s Čínou a některými dalšími státy). Zatímco ve většině světa poměrně drtivě vede Google, většina internetových Čechů preferuje Seznam. A to i přes fakt, že v kvalitě vyhledávání Google nad Seznamem vítězí doslova K.O.
Používáte k vyhledávání Seznam? Anebo Google? Případně něco jiného? Bývaly doby, kdy jsem pro vyhledávání na českém webu také používal Seznam - to bylo někdy na konci 90. let a byla to skutečně nejlepší volba. Zahraniční vyhledávače se o "lokální" stránky (v jiných zemích než převážně USA, a hlavně v jiných jazycích než v angličtině) příliš nezajímaly, mnohdy nedokázaly správně nakládat s diakritikou, proto byly ryze české vyhledávače jasnou volbou. A mezi nimi byl jasnou volbou Seznam, měl výrazný předstih skoro ve všem.
Poměrně rychle se ale situace změnila. Již někdy v roce 2002 byl Google lepší než Seznam (o dalších vyhledávačích nemluvě) i pro české webové stránky, byť tehdy ještě neuměl skloňovat. Měnil se i Seznam, stále pracoval na svém vyhledávači, nicméně začal zaostávat.
Nyní je situace prakticky jednoznačná. Google ve vyhledávání vítězí "o sto koňských délek", čili jinak řečeno, zasazuje Seznamu úder, po kterém Seznam padá do provazů a už se nezvedá. Co to v praxi znamená? Prakticky na libovolné klíčové slovo nebo frázi (případně složitější typ vyhledávacího dotazu) vrací Google výrazně relevantnější výsledky než Seznam. Když něco hledám, Google mi dá skoro vždy odpověď hned na první stránce, kdežto Seznamu jich k témuž nestačí ani deset.
Indexační a vyhledávací algoritmy obou služeb jsou samozřejmě tajné, nicméně subjektivně je Google "přímočařejší", víc respektuje sémantiku webu (logickou strukturu, význam jednotlivých elementů), důsledněji využívá místa, kde bývají významné informace. Naproti tomu Seznam se zjevně více "prohrabuje" obsahem stránek bez ohledu na sémantiku.
Výsledkem je, že Google vrací stránky, které mají buď velkou relevanci, anebo jsou důkladně optimalizovány (případně obojí). Práce Seznamu naopak podle mého názoru spíše připomíná losovací koš, do kterého se hrábne a něco se vytáhne. Seznam prý nyní vylepšil indexačního robota, což by mělo odstranit některé neduhy spojené s tvorbou vyhledávací databáze. Tak uvidíme...
Je ovšem zajímavé, že většina lidí stále ještě spoléhá raději na Seznam. Částečně je za tím setrvačnost, částečně různé další služby (které ovšem nijak nezavazují k používání vyhledávače; kromě toho Google má také spoustu zajímavých služeb), do určité míry možná i obavy z toho, že Google není "dostatečně český" (ve smyslu práce s češtinou a s českými stránkami).
Proto doporučuji každému, kdo vyhledává pomocí Seznamu a buď Google nevyzkoušel vůbec nebo už před dlouhou dobou, aby si oba vyhledávače (a samozřejmě klidně i různé další) vyzkoušel a jejich výsledky porovnal. Je to snadné a stojí to za to.
Článek byl původně napsán pro blog na serveru iDnes.
AIKEN s.r.o.
Lorecká 465, 284 01 Kutná Hora
tel. 312 312 413, mobil 606 362 315
www.aiken.cz, aiken@aiken.cz